2010-10-09

Kära återseenden i Storstädernas storstad (Tokyo)

Slutligen framme i Sendai!! Två långa fullspäckade fantastiska månader på resande fot har mött sitt slut. Nu börjar något helt annat, nytt och spännande – det kan gå hur som helst; utmaningen är antagen!

Nåja, inte att hoppa över – vi har ju tillbringat två veckor i Tokyo vilka åtminstone för min del varit minst lika späckade som veckorna innan. Men de har inte bjudet på i närheten lika mycket nyheter som förut – jag har ju varit i Tokyo en hel del sedan tidigare (sammanlagt över två månader) och huvudmålet i Tokyo har ju varit att träffa folk – såklart folk jag redan känner väl. Resultatet har också blivit att jag träffat folk i mängder, samt mellan gångerna dels betat av så mycket som möjligt på den oändliga listan över saker man ”måste se” i Tokyo, dels återvänt till alla platser som ju gör Tokyo till mitt ”själsliga” hem på jorden.

För Magnus och Jacob har det varit en helt annat sak – de har såklart inte heller varit i Tokyo förut precis som i någon annan av städerna vi besökt hittills. Men ganska omedelbart efter ankomst, vad gäller den intressekonflikt som länge färgat våra interna dagliga diskussioner om vad vi ska göra liksom om mycket annat, så mynnade den ut i att det inte blev så mycket mer vi gjorde tillsammans alla tre. Framför allt därför att Jacob och Magnus har så fundamentalt olika åsikter om vad som är roligt eller intressant att göra, och jag nu dessutom försvann en hel del på mina egna äventyr från min roll som bro mellan dem.

Men jag tror nog båda dem är nöjda med sin Tokyovistelse, och jag är förstås långt mer än nöjd. Magnus besteg Fuji och tränade Aikidou i mängder med en tränare han träffat i Sverige, medan Jacob verkade trivas runt hostelet i Asakusa och i Akihabara – ”nörddistriktet” (elektronik och manga-/anime-relaterat).

Jag kom fram till Tokyo den 14 oktober och lämnade stan 15 dagar senare. Har gjort alldeles för mycket spridda saker för att berätta om i närheten av allt – men ska givetvis försöka ge plats åt det viktigaste. Först och främst har jag träffat massor av folk, varav ett antal jag kraschat hos några nätter var. Bodde först hos Aki, en från Uppsala nyss hemkommen ekonomistuderande utbytesstudent som jag bl.a. åkt till Sälen och Visby med, i fyra nätter. Sov två nätter hos Hayashi, en klasskamrat sedan gymnasieutbytet som studerar medicinskt program i utkanten av Tokyos stadsutbredning.

En natt hos Shota, en annan ekonomi-Uppsalastudent som också var med till Visby. Skulle bli några dagar på ön 15 mil utanför Tokyo där mina gamla värdföräldrar bor men båten blev inställd p.g.a. en tyfon ute på havet. Blev delvis på grund av det hela fem nätter hos Antonia från Sakurakai, som studerar japanska vid en språkskola i norra Shinjuku. De återstående tre nätterna, utspridda, tog jag vid samma vandrarhem som Jacob och Magnus – för 170 kr per natt vilket t.o.m. jag kan tycka är billigt i centrala Tokyo.

Träffade i övrigt bland andra min bästa kompis från gymnasieutbytestiden Ryuu, min gamla japanskalärare och vän i Falun Rieko, en kompis från japanskaklassen i Falun Marcus som var på väg hem efter över ett halvår i Tokyo, och min gamla värdfamilj utom fadern hemma i huset jag bodde i i Chiba. Sedan umgicks jag förstås en del med Jacob och Magnus, en amerikan Glen från samma vandrarhem samt Niklas och Rickard, de två sista Uppsalastudenterna som ska till Tohoku universitet.

Förutom att återbesöka de stora turistmålen varav de flesta jag redan betat av så var jag för första gången till t.ex. Kamakura i Magnus' och Niklas' sällskap, ”gamla Tokyo”, som kändes som en miniatyr av Kyoto och kanske inte var väldigt spännande efter de otaliga tempel och historiska monument vi redan sett. Jag besökte också mer udda resmål som Tokyobörsen, showroombyggnader tillhörande Sony, Panasonic och Nintendo, havsstranden vid Haneda flygplats, Keio samt Rikkyo universitet m.m.

Gjorde även ett besök på Tokyos fallskärmsklubb, som ligger på ett fjuttigt flygfält ”ute på landet” ett stenkast från Tokyos norra grannstad Saitama. Fick ett riktigt trevligt bemötande och bestämde mig för att absolut återvända dit för att hoppa – denna gång gick det inte då man i Japan som utländsk licensinnehavare i förväg måste ansöka om tillstånd hos motsvarande Luftfartsverket. Extremt oväntat nog lät de mig istället dock följa med i planet bredvid piloten en vända, helt gratis. Detta trots att hoppriset där ligger på ca 500 kr per hopp, tre gånger så mycket som hemma.

Jag var även till Tokyo Game Show, världens till besökantalet största tv-spelsmässa, för tredje året för mig och fick snabbuppdatera min koll på vad som händer i spelvärlden. Gick runt flera gånger i legendariska Shibuya-distriktet med världens antagligen mest kända övergångsställe. Var också flera gånger till Shinjuku-stationen – världens till resenärsantalet största tågstation – och dess omgivningar. Och även jag var så klart till Akihabara/elektronikparadiset, där jag bl.a. köpte mig en ny dator och följde med till ett maidcafé för första gången.

Nu orkar ni säkerligen inte höra mer, så jag avslutar här – och inte bara detta kapitel utan väl hela första volymen som innefattar färden till mina utbytesstudier. Nästa gång blir det en ny volym och ett nytt kapitel – inom förhoppningsvis kortare tid än det tagit att få upp detta inlägg. Vi ses då!

Bilder:
The first picture may not be the most interesting – but anyway I found both knäckebröd (crisp bread) and lingonberry jam which I was looking for at foreign food supermarkets. And pepparkakor (gingerbread)!
 
Me, Niklas, Jacob and Glen on our first sushi in Japan this time – in Shinjuku. Sushi in Japan tastes at least twice as good as in Sweden, plus it's often cheaper (starting at 105 yen/9 kr per two pieces).
 
Tokyo Game Show again! It's starting to feel like a really nice tradition once in two years. I've had different companies every time too!

Tokyo Sky Tree growing to be the second tallest freestanding structure in the world with 634 meters. About one more year until completion. This day it was 461 meters tall – already tallest in Japan.

Me, Aki and Aki's girlfriend went to Ueno, Okachimachi and Asakusa! Of course, here in front of the Kaminarimon.

Long time no see – Soga station. Terminal station of Keiyo line (for Tokyo) and my local station during my exchange studies in Chiba in High School.

Also first time in more than three and a half years back in the house I lived in. Nice to see my host family again of course!

I visited Shotas house in Omori in southern Tokyo, thanks everybody!!

It's a bit of shame that I actually hadn't visited the cultural treasure of Tokyo area Kamakura before – but finally I got there. The Daibutsu – big Buddha statue being the symbol of the city of Kamakura. The seaside view isn't too bad either!

 We had fun in the Asakusa hostel too – here making Swedish pancakes, yay!

 
Sumo wrestling in Tokyo! Actually the pro sumo tournament is only held twice a year and we were in time for the latter part of the fall tournament meaning we could see some really exciting matches between the top wrestlers!

 
I had a good time visiting the skydiving club even though I couldn't do any jumps! Thanks so much everybody! The view from between the clouds of outer Tokyo metropolitan area was astonishing.

We could only get a glimpse of the tuna fish auctions at Tsukiji, but it was an interesting experience anyway.

Antonia living in a guesthouse in Takadanobaba helped me a lot letting me stay there – doumo!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar