2011-02-07

Äntligen rejäl vila efter ett tufft terminsslut

久しぶりです! Hisashiburi desu, säger man när man träffar en vän man inte träffat på länge. Nu har det inte direkt gått längre än det brukar, men jag har faktiskt ambitionen att ordentligt öka frekvensen på mina inlägg nu under vårlovet.

För nu har jag vårlov, äntligen. Det var två jobbiga tentaveckor med prov i, i ordning, elektromagnetism, elektromagnetism-problemlösning, kvantmekanik, vågrörelseteori, fluidmekanik och termodynamik. Gick som väntat inget vidare... Tror och hoppas jag klarade termodynamiken, och oväntat nog fluidmekaniken. I övrigt ser det nog mörkt ut. Hoppas dock jag kan få godkänt i problemlösningen i både elektromagnetismen och kvantmekaniken (den senare hade ingen tenta heller). Har även läst en japanskakurs, som jag självklart klarat, som dock saknade tenta.

Det har blivit mycket studier, mycket dötid i form av misslyckade försök till studier och olika ursäkter till att slippa plugga nu under tentaveckorna. Hade nog inte kunnat göra mycket bättre utan stora ansträngningar även om jag varit mer effektiv. Till våren kommer det i alla fall bli ett mycket snällare upplägg med enklare kurser och spridda över fler ämnen. Intresserad av lite ekonomi bland annat. Men först lov, och inte vilket lov som helst utan det två hela månader långa uppehållet mellan skolåren här.

Jag har som ni hör inte bara pluggat. Inte minst har jag hunnit med två nya skolbesök med presentationer av mig själv och Sverige. Det första innebar besök på två skolor, en elementärskola (åk 1-6) och en högstadieskola, båda belägna utanför staden Kesennuma, vilket är så långt ifrån Sendai man kan komma men fortfarande vara i länet Miyagi. Den två timmar långa tågresan dit var dock värd, det var en mycket rolig heldagsutflykt, och som vanligt var eleverna roliga att prata med. Mellanstadieungarna var dock som väntat mer nyfikna och mer frågvisa. För övrigt så skröt stationen vi gick av på med att vara den station i Japan som låg närmast en havsbadplats – vilket säkert stämmer då det var mindre än en minuts promenad från perrongen till stranden, och då måste man gå upp och ner för en gångbro.

Det andra skolbesöket skedde på en gymnasieskola faktiskt, vilket precis som för högstadiet var första gången för mig. Gymnasieeleverna var rätt blyga men mindre än de på högstadiet och det var ett mycket trevligt besök det också. Denna gång var det dock inte 10 mil bort utan någon enstaka kilometer från min bostad, vilket var mycket praktiskt förstås.

En sak jag blev lite förvånad över på gymnasiet var att eleverna hade 私服 (shifuku), d.v.s. vanliga kläder i motsats till skoluniform. Det är ovanligt, men blir vanligare, att gymnasier kör utan. På högstadier, tror jag, är det ännu ovanligare att det saknas skoluniform. Men i åk 1-6 är det tvärtom ytterst ovanligt att eleverna har uniform, och universitetsstudenter har det aldrig. Man skulle kunna tro att användandet av skoluniform borde minska snabbt och gå mot totalt avskaffande i ett modernt rikt land, men man ska komma ihåg att skoluniformen i allmänhet är väldigt populär bland såväl föräldrar och lärare som elever. De allra flesta elever tycker om sina uniformer och många kollar på hur snygg uniformen är när de ska välja gymnasium. Sådeles tar många, främst privata, skolor hjälp av modedesignrar för att fräscha upp designen. Andra skolor får färre sökande när de avskaffar skoluniform och ett fåtal har t.o.m. återinfört den för att få tillbaka sin popularitet. Kan nämnas att det inte finns några lagar som reglerar eller stödjer någon skoluniformsplikt.

Jag var på en kul grej den 14 januari, alltså innan jag skrev förra inlägget men som jag inte tog med då. Nämligen på nakenfestival. Det är nu för tiden dock inte så uppseendeväckande som det har varit. Det handlar om att tappra shinto-anhängare (eller andra frivilliga deltagare), främst män, går till ett shintotempel som anordrar detta i närområdet, klär av sig och går en rituell promenad som börjar och slutar vid templet. Hela poängen är förstås att festivalen hålls mitt i vintern så att man behöver vara stark i själen för att klara av det. Men numer är det förmildrat genom att man ändå har lite kläder (tajta shorts och inlindad mage) och anpassat för kvinnor som är så mesiga att de behöver en kampsportsdräktsöverdel över samma grundutstyrsel (där givetvis inlindningen också täcker mer än bara magen...). Mitt lokala shintotempel råkar vara känt för denna festival och tusentals besökare kommer från hela kommunen och runtom för att titta på. Som på alla japanska festivaler säljs det även allsköns billig japansk gatuköksmat i otaliga stånd på tempelområdet.

Vad som annars hänt är att min japanskakurs som jag tar på distans på Högskolan Dalarna har börjat. Ska därmed läsa 15 hp lingvistik under våren, inte speciellt hoppfull om att det kommer bli en väldigt intressant kurs men jag tar mig i alla fall långsamt närmare en examen i japanska.

Har i övrigt som vanligt umgåtts med svenskar och vissa icke-svenskar på helgerna, dock i minskad grad nu under tentatider. Några svenskar åker hem under vårlovet, många andra inkl. mig ska ut och resa. Rickard som enda svensk tillsammans med många andra européer som varit här ett halvår samt sydkoreaner som varit här ett år (Sydkorea har samma skolårscykel som Japan) säger hej då. Jag kommer till att börja med vara en vecka på Hokkaido, främst i Sapporo där det hålls den berömda årliga snöfestivalen (med oräkneliga fantastiska skulpturer), sedan vara hemma i Sendai en vecka följt av två veckors resande i Taiwan, Singapore och Malaysia. Resten av lovet kommer fullspäckas med aktiviteter såväl hemma som i omkringliggande län samt under någon tur till huvudstaden. Jag har längtat som ni kan räkna ut ;) !

Nu måste jag fortsätta förbereda avresa till Hokkaido samt skriva min sista hemuppgift i skolan, en ganska dryg kvantmekanikläxa. Ska rapportera om Hokkaido när jag är tillbaka därifrån och har tid att skriva, d.v.s. om 1-2 veckor. Vi hörs då!

PS. Kommentera gärna ;)

Bilder:

 
 
裸参り, "hadakamairi" which means naked worshipping. Many young men and women walk a traditional path with minimal clothes during midwinter on this occassion. The big campfire is of course for the participants to warm themselves.
 
 
 
 
An elementary school in 気仙沼 Kesennuma. The nearby station was about 10 meters from a sea beach.

 Birthday party for Fumiyo!
The people who visited Sendai High School (which is the real name, even though it's far from the only high school in the city).

3 kommentarer:

  1. Så kul att läsa om alla dina äventyr. Stor beundran till dig och ditt engagemang. Om studierna inte går som du tänkt är det ändå ett fantastiskt äventyr du är med om. Det du gör är otroligt driftigt och jag är så stolt över att få ta del av dina äventyr. Farfar ler i sin himmel också. Varma kramar till dig. Hälsningar Tutta

    SvaraRadera
  2. Tjolahej! Kul med uppdatering! :D
    Jaaaaa visst är låg- och mellanstadieelver sööööta! ^^ (Inte alls biased här. ;P) Usch, jag gråter lite med tanken på att jag kommer lämna dem i April. T^T Men men!
    Nakenfestivalen lät kul, fast det verkar inte som om du deltog ordentligt - tsk! ;)
    Duktigt med distanskursen! Jag tänkte gör en också, men bestämde att det blir för hektiskt med flytt och allt mitt i, vet inte hur lång tid det tar tills man får stabilt internet osv. Kanske till hösten. ^^ Alltid bra med lite extra poäng. Jaja, ha're braaaa iallafall, och ser fram emot Hokkaidobilder - har inte tagit mig dit än, men fick lite omiyage därifrån idag :D

    SvaraRadera
  3. Vore kul att kunna ha deltagit på nakenfestivalen.. (-_-,)

    Hoppas att atmosfären höll dom varma för det verkade tämligen kallt ute.

    SvaraRadera